Lennokit

Paali

  • Kärkiväli 105cm
  • Lentopaino 364g
  • Muistipaikka A1

paali

Kerhon alkeisharjoittelulennokin virkaa toimittaa slovakialaisvalmisteinen V-Trainer, joka on alkuperäisestä V-pyrstömallista modifioitu perinteiseksi ristipyrstöksi. Ohjainpintoina ovat vain peräsimet, joten kone on hyvin yksinkertainen ja helppo lennätettävä. Keveytensä, pehmeän EPP-rakenteensa ja työntävän moottorinsa ansiosta lennokki on hyvin turvallinen tumpelommankin pilotin hallinnassa. Lennokkia mahtuu hyvin lennättämään tyypillisellä Hervantalaisella pallokentällä.

Mini-Paali 1 & 2

  • Kärkiväli 80cm
  • Lentopaino 110g
  • 2,4 GHz radiot

tormays_Moment

Kerholla on kaksi sisällä lennätettäviksi tarkoitettua lennokkia, jotka ovat ottaneet mallia Paalista. Numero 1:n siivet ja ohjauspinnat ovat ottaneet mallia Albatros-hävittäjäkoneesta, kun taas numero 2:n siivet ovat elegantin ellipsin muotoiset. Ohjainpintoina ovat vain peräsimet, joten kone on hyvin yksinkertainen ja helppo lennätettävä. Keveytensä, pehmeän EPP-rakenteensa ja työntävän moottorinsa ansiosta lennokki on hyvin turvallinen tumpelommankin pilotin hallinnassa. Lennokkia mahtuu hyvin lennättämään perus palloilusalissa. Mini-Paalin suunnitelmat löytyvät täältä: Mini-Paali plans

Siimamuna

  • Kärkiväli 80cm
  • Lentopaino 70g

Mini-Paalin kaltainen, mutta pienempi. Kyseessä on RTP- eli ”Round The Pole” -lennokki, paitsi siima pitää ainoastaan lennokin ympyräradalla. Lennokissa on radiovastaanotin, joka ohjaa moottoria ja korkeusperäsintä. Lennokki on tarkoitettu helppokäyttöiseksi alkeissisälennokiksi, joka ei osu seiniin ja lennätys ei heti katkea maahansyöksyihin.

Liidokki

  • Kärkiväli 192cm
  • Lentopaino 800g
  • Muistipaikka B1

liidokki

Kerhohuoneen katossa putkien päällä jo vuosia killunut 2m-luokan liidokki laitettiin viimein sellaiseen kuntoon että sitä voisi jopa lennättää joskus. Hinauskoukkua ei tällä hetkellä kiinni ole kun ei ole ritsaakaan, mutta kai tuo rinteessä kulkisi. Apumoottoriteline rakennettu ja toimi.

Precedent T240

  • Kärkiväli 240cm
  • Lentopaino ~6-7kg
  • Moottori ASP .75

t240

Albatross sai lahjoituksena puolivalmiin Precedent T240 -trainerin, jonka sitten laitoimme kuntoon ja lennokki saikin ensilentonsa 18.5.2014 hyvässä säässä Hämeenkyrön lentokentällä. Lennokki on suuren kokonsa vuoksi oikein vakaa ja rauhallinen lennätettävä. Moottori tosin tykkää sammuilla lennon aikana ja kaivannee vielä säätötoimenpiteitä. Paremman asennonhahmotuksen vuoksi tarkoitus on jossain vaiheessa lisätä dayglo-oranssia siivenkärkiin.

Albatrossin Hämeenkyrön lennätysreissulla lokakuun 31. päivänä 2020 Precedent koki mittavan keularakenteiden uudelleenjärjestelyn. Tilannetta voisi pitää harmillisena, koska kone oli juuri muokattu sähkökäyttöiseksi. Mutta onneksi muutama lento ehdittiin kokoonpanolla ajella. Eihän se kovin hyvältä näytä, mutta eiköhän tuosta vielä lentävä vehje tule.                                                                    

 

 

ACC2019-lennokki

Euroavian kisajoukkueen Albatross Tampereen kilpailulennokki, joka osallistui Air Cargo Challenge 2019 -kilpailuun Stuttgartissa. Lisää tietoa Euroavian sivuilta.